همتراز کاشی بزرگ – Large Tile Leveling

همانطور که تمام کاشی ‌کار های حرفه ای می‌دانند ، تاب گیری سرامیک های ابعاد بزرگ یکی از مشکل ترین کارها در اجراست که موقع کاشی کاری احتمال دارد اتفاق بیفتد و کل پروژه را به مخاطره بیندازد به همین دلیل از ابزار هایی به نام همتراز کاشی بزرگ استفاده می کنند.

یکی از بزرگترین اشتباهات شخص پیمانکار یا کارفرما که اغلب مرتکب می‌شوند ، استفاده نکردن از سیستم همتراز کاشی یا همان کلیپس و گووه برای جلوگیری از لبه زدن کار است. در این مطلب سعی داریم شما را با روش نصب کاشی با استفاده از سیستم هم تراز کاشی و دیگر نکات برتر این صنعت برای دستیابی به یک سطح یکنواخت آشنا کنیم.

در سالیان گذشته نصابان کاشی و سرامیک برای نصب کاشی و سرامیک از ملات ماسه و سیمان و چکش لاستیکی و در کل ابزار های سنتی استفاده می کردند.

فارغ از کیفیت کار از نظر زیبایی ، برخی از آنها ممکن بود در طول سال ها آسیب خاصی نبیند ، ولی اکثر سرامیک ها پس از گذشت مدتی شل و لق می شدند و دلیل آن هم خوب نچسبیدن سرامیک به سطح زیرین بود.

به همین دلیل پس از مدتی باید کل سرامیک ها جمع می شد و دوباره از نو سرامیک می شد که باعث اتلاف وقت ، هدر دادن سرمایه و دیگر مشکلاتی می شد. اما امروز در پروژه های عمرانی به خصوص در صنعت کاشی و سرامیک استفاده از ابزار های نوین به شدت افزایش یافته است.

زیرا هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی می شود. شاید به جرات بتوان گفت مشهور ترین ابزار کاشی کاری همتراز کاشی است.

همتراز کاشی بزرگ

سیستم هم تراز کننده کاشی چیست و چه وظایفی دارد ؟؟؟

سیستم هم تراز کاشی به طور کلی یک مجموعه 3 جزئی است که وظیفه ی حذف تاب و برآمدگی کاشی و سرامیک را بر عهده دارد و جهت ایجاد پیوند بهتر و مستحکم تر بین سرامیک و ملات پشت سرامیک که معمولا چسب کاشی است مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر سیستم های تراز کاشی شامل یک گوه ( که نقش فشار دهنده عمودی بر روی کاشی را بر عهده دارد )، کلیپس ( که نقش قفل کردن دو سرامیک مجاور هم و ایجاد بند کاشی یکسان را بر عهده دارد ) و یک آچار هم تراز ( که وظیفه ی سفت کردن نهایی همتراز را بر عهده دارد ) تشکیل می گردد. کل سیستم همتراز کاشی و سرامیک فشار صحیحی را به مجموعه سرامیک ها و چسب وارد می کند و باعث یکدست شدن کل سطح و بهتر چسبیدن سرامیک ها به سطح زیرین می گردد.

استفاده از این سیستم هم تراز کننده پلاستیکی چه مزایایی دارد؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم سیستم همتراز کاشی و سرامیک در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند ، یک سطح کاملا صاف را بر روی هر نوع بستری از نظر ناهمواری بدون استفاده از صلیب کاشی یا ابزار های دیگر ، ایجاد می کند. همچنین بند های سرامیک را به گونه ای ایجاد می کند که دوغاب یکنواختی به همه ی طول آنها برسد.

باید به این نکته توجه نمود که گیره های سیستم تراز کاشی یا همان کلیپس ها جزء یکبار مصرف هستند که پس از خشک شدن چسب با ضربه ای از بغل شکسته می شوند و دیگر قابل استفاده نیستند در حالی که گووه ها را چندین بار می توان استفاده نمود. پس حتما دقت نمایید هنگام خرید همتراز کاشی کلیپس را دو یا سه برابر گووه تهیه نمایید.

همتراز کاشی بزرگ چیست ؟؟؟

هم تراز کننده کاشی بزرگ ویترکس Vitrex ابزاری است که وظیفه ی آن عدم ایجاد برجستگی بین بند سرامیک ها یا به اصطلاح ناخونک در حین سرامیک کاری کف یا دیوار است. این محصول پر طرفدار از قطعات مختلفی تشکیل شده است. پایه تراز کننده سرامیک یا کلیپس که رنگ آن سفید بوده و یکبار مصرف می باشد و گووه تراز کاشی که چندین بار می توان آنرا استفاده نمود. ارتفاع داخلی کلیپس بزرگ 23 میلیمتر است و عرض آن 21 میلیمتر در صورتی که طول گوه حدود 100 میلیمتر است. هم تراز کننده کاشی بزرگ قوی ترین نوع همتراز در ایران است برای سرامیک های 80*80 – 80*160 – 120*120 – 120*240 – 240-240 و در کل برای سرامیک هایی با ضخامت 10 میلیمتر تا 16 میلیمتر مورد استفاده است.