قاپک کاشی و سرامیک

قاپک کاشی و سرامیک وسیله ای است که جهت حمل سرامیک و سنگ در ابعاد های مختلف به کار گرفته می شود.

در حقیقت این وسیله مانند دستگیره ای به سطح روی سرامیک چسبیده و جابجایی سرامیک و سنگ های سنگین را راحت تر می کند.

در اصل قاپک و مکنده یکی از ابزار های مفید در صنعت شیشه است که نصابان کاشی و سرامیک نیز از آن برای حمل سرامیک های اسلب و پرسلان از آن استفاده می کنند.

قاپک کاشی چیست؟

قاپک کاشی یا مکنده سرامیک ابزاری است که انواع مختلفی دارد. از نظر جنس به سه نوع پلاستیکی ، فلزی و ویبره ای ( ضربه زن ) تقسیم می گردد. نوع ساده این وسیله دارای یک لاستیک دایره ای شکل است که به وسیله ی یک دستک اهرمی به سمت بالا کشیده می شود و با ایجاد خلا بین سرامیک یا شیشه و لاستیک باعث چسبیدن این دو به یکدیگر می شود. پس از اتمام مراحل جابجایی و فیکس شدن کاشی در جای خود با آزاد کردن اهرم دستک ، قاپک از محل خود جدا می شود.

در خرید قاپک کاشی و سرامیک باید به این نکته خیلی دقت شود که کیفیت و ابعاد لاستیک نقش به سزایی در تحمل وزن این وسیله ایفا می کند. هرچه مواد به کار رفته در تولید لاستیک این محصول بی کیفیت تر باشد کارایی آن کمتر می شود. همچنین هرچه سطح مقطع دایره ای لاستیک ها کوچکتر باشد قاعدتا وزن کمتری را می تواند تحمل کند.

انواع قاپک کاشی و سرامیک

قاپک کاشی و سرامیک به انواع مختلفی تقسیم می گردد. قاپک تک قلو پلاستیکی ، قاپک تک قلو فلزی ، قاپک دو قلو فلزی و قاپک سه قلو فلزی

هر کدام از این نوع قاپک کاربرد خاص خودش را دارد. قاپک کاشی در کنار قواره بر سرامیک و دیگر ابزار های نصب مانند انبر همتراز کاربرد بسیار زیادی در نصب کاشی دارد.

قاپک تکی پلاستیکی برای جابجایی سرامیک و شیشه های سبک مورد استفاده قرار می گیرد. تحمل وزن این نوع قاپک حدود 25 تا 30 کیلوگرم است. از لحاظ قیمت نسبت به مدل های دیگر ارزانتر است ولی به دلیل اینکه جنس آن از پلاستیک است نسبت به انواع فلزی شکننده تر است.

قاپک تکی فلزی برای حمل کاشی و شیشه های متوسط کاربرد دارد. تحمل وزن این نوع مکنده سرامیک حدود 40 تا 50 کیلو گرم است. این نوع قاپک کاربرد بیشتری نسبت به نوع پلاستیکی دارد دلیل آن هم مقاومت بیشتر در مقابل شکستگی و تحمل وزن بالاتر است.

قاپک دو قلو فلزی پر کاربرد ترین و پر فروش ترین این محصول می باشد. این محصول برای حمل و جابجایی سرامیک های با ابعاد بزرگ و سنگین استفاده می شود.

تحمل وزن قاپک دوتایی آلومینیومی تحمل وزنی در حدود 75 تا 100 کیلوگرم را داراست. قاپک دوقلو سبک چیزی در حدود 75 کیلوگرم را تحمل می کند ولی قاپک دو قلو سنگین بالای 100 کیلوگرم را می تواند جابجا کند.

برای همین توصیه ی ما به نصابان کاشی و سرامیک استفاده از قاپک دوقلو سنگین می باشد. چون هم از نظر قیمت نسبت به نوع سه قلو مناسب تر است و هم از لحاظ کارایی کیفیت قابل قبولی را داراست و برای انواع سرامیک ها می توان از این مدل استفاده نمود.

قاپک سه قلو فلزی وسیله ای است که جهت جابجا کردن سرامیک های پرسلان و سنگ های ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

مکنده سه تایی کاشی تحمل وزن تا 125 کیلوگرم را دارا است. این ابزار از نظر قیمت نسبت به نوع دوتایی گران تر است ولی در عوض می توان با خیال آسوده تری از آن برای برداشتن شیشه یا کاشی استفاده نمود.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه شود لوازم مورد استفاده و کیفیت آنهاست.

قاپک های تولیدی شرکت ویترکس Vitrex دارای اجزای مختلفی از جمله دسته ی اصلی ، فنر ، پین ، لاستیک و … می باشد که در صورتی که هر یک از این قطعات به هر دلیلی خراب شود قطعات یدکی در دسترس مشتریان قرار می گیرد.

قاپک ویبره ای کاشی و سرامیک

قاپک ویبراتور کاشی و سرامیک ابزاری است که جهت حمل و نصب سرامیک های کف و دیوار استفاده می شود. این وسیله علاوه بر خاصیت مکندگی ، دارای خاصیت لرزشی است که می تواند ملات زیر کاشی و سرامیک را به حالت یکدست در بیاورد.

قاپک ویبراتور سرامیک کف دارای یک موتور مکنده و لرزشی است و دکمه هایی جهت کار کردن با این وسیله بر روی آن تعبیه شده است. بعد از فشردن دکمه روی دستگاه ، شروع به خارج کردن هوای بین سرامیک و ویبراتور می کند. سپس بعد از جابجایی سرامیک دکمه ی لرزش و ویبره را فعال می نماییم تا هوای زیر سرامیک به خوبی تخلیه شود و سرامیک کاملا در تمام نقاط به ملات چسبیده شود.

قاپک ویبره ای سرامیک کف و دیوار در برند های مختلفی در بازار ابزار یافت می شود ولی بیشتر محصولاتی که از کشور تایوان وارد می شوند دارای کیفیت بالاتری نسبت به مدل های چینی موجود در بازار هستند.

موارد و مزایای استفاده از قاپک مکنده کاشی و سرامیک و شیشه

حمل و جابجایی کاشی و سرامیک و سنگ و شیشه یکی از مسائل سخت و حساس است که در مواقعی که از دقت کافی برخوردار نباشد باعث بروز خسارت های مالی و حتی جانی می شود. استفاده از قاپک سرامیک باعث کاهش صدمات مالی و جانی می شود زیرا این وسیله مانند دسته ی مستحکمی بر روی کاشی و سرامیک نصب می شود و جابجایی را برای اشخاص خیلی راحت تر می کند. علاوه بر این استفاده از قاپک کاشی کاری موجب کاهش سرعت عملیات اجرای پروژه می گردد.

قاپک کاشی و سرامیک یا مکنده شیشه در صنایعی مختلفی از جمله صنعت ساختمان ، شیشه ، چوب و دیگر صنایع کاربرد دارد. در مواقعی که جسم مد نظر برای انتقال سنگین باشد باید از قاپک های چند قلو استفاده کرد و هرچه تعداد بیشتری مکنده استفاده شود با اطمینان خاطر بیشتری می توان اجسام سنگین مانند سنگ های بزرگ و شیشه های ضخیم را منتقل کرد.

در پایان به همه ی همکاران و نصابان محترم استفاده از تجهیزات کاشی کاری شرکت ویترکس را توصیه می کنیم زیرا هم در وقت شما صرفه جویی می شود و هم پروژه ی با کیفیت تری تحویل کارفرما می کنید.