اسپیسر خورشیدی یا چرخی ویل فیکس

در این مقاله سعی داریم که به معرفی اسپیسر خورشیدی یا چرخی بپردازیم با ما همراه باشید

با توجه به افزایش جمعیت ، نیاز به تامین مسکن به عنوان یکی از نیاز های اصلی هر جامعه ای است.

در کشور ما به دلیل زلزله خیز بودن باید ساختمان های ایمن و با طول عمر کافی ساخته شود تا در صورت وقوع زلزله خسارات چندانی به ساختمان و ساکنان آن وارد نشود.

لازمه ی داشتن ساختمان های ایمن و پیشرفته استفاده از مصالح با کیفیت و رعایت نکات اجرایی و مقرراتی می باشد.

یکی از مهمترین مسایل اجرایی که در کتاب مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده است مبحث پوشش بتن روی میلگرد در ستون ها و دیوار هاست که در این مطلب سعی بر این داریم به آن بپردازیم.

اسپیسر خورشیدی چیست؟

یکی از مشکلاتی که در بتون ریزی سازه های عمودی در صورت استفاده از اسپیسر های معمولی وجود دارد جدا شدن اسپیسر از میلگرد است

که این مشکل با به کار بردن اسپیسر خورشیدی به خاطر طراحی خاص تا حدود زیادی بر طرف شده است.

برای ایجاد کاور بتن در ستون ها ، دیوار ها و سازه های عمودی از محصولی استفاده می شود که اسپیسر خورشیدی یا ویل فیکس نام دارد.

البته برخی از مجریان برای راحتی و ازران تر شدن از اسپیسر هارد استفاده می کنند که کاری کاملا اشتباه است به دلیل اینکه در اثر ضربات وارده کج می شود و از داخل میلگرد خارج می گردد.

بهترین و مناسب ترین نوع اسپیسر برای سازه های عمود استفاده از اسپیسر گرد می باشد. زیرا به خوبی به آرماتور چسبیده و به سادگی از آن جدا نمی گردد.

اسپیسر چرخی که از جنس پلاستیک بازیافت شده مشکی رنگ تولید می شود که وظیفه ی ساخت کاور بتن در سازه های قائم را بر عهده دارد.

اسپیسر خورشیدی به شکل دایره می باشد که در محیط آن دور تا دور شاخک هایی به فواصل منظم از هم به کار رفته است. به دلیل همشکل بودن این قطعه با خورشید در بازار به اسپیسر خورشیدی شهرت یافته است.

البته نام های دیگری مانند اسپیسر چرخی ، اسپیسر دایره ای ، اسپیسر گرد و ویل فیکس هم دارد.

مشخصات اسپیسر خورشیدی و موارد استفاده

اسپیسر خورشیدی عمدتا برای ایجاد کاور بتن در ستون و دیوار کاربرد دارد.

این محصول در سایز های 2 سانتی 3 سانتی 5 سانتیمتر و 7 سانتیمتر تولید می شود که هر کدام از این سایز ها بسته به شرایط آب و هوایی و قطر میلگرد به کار برده می شود.

اسپیسر چرخی به صورت افقی بر روی آرماتور سوار شده و بین دیواره ی قالب و سطح میلگرد پوشش بتنی مورد نظر را ایجاد می کند.

از ویژگی های اصلی اسپیسر گرد می توان به قفل کن قوی حول میلگرد اشاره کرد که این مهم به دلیل شاخکی قوی در میان این مدل اسپیسر است و از جدا شدن احتمالی در اثر ضربات وارده حین بتن ریزی جلوگیری می کند.

میزان استفاده از اسپیسر چرخی در ستون ها هر 50 سانت ا عدد است که این مقدار باید برای هر چهار طرف ستون تکرار شود

یعنی برای ستون 3 متری چیزی در حدود 24 عدد اسپیسر گرد لازم است. همچنین برای دیوار ها برای هر متر مربع 4 عدد استفاده می شود.

برای خرید اسپیسر خورشیدی و دریافت قیمت اسپیسر چرخی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.