اسپیسر هارد یا سنگین

با پیشرفت علم و صنعت و به کار گیری ابزار آلات نوین در صنایع مختلف استفاده از مصالح نوین ساختمانی افزایش چشمگیری داشته است. یکی از این ادوات ساختمانی اسپیسر هارد فیکس پلاستیکی است.

این محصول که از جنس پلاستیک بازیافتی تولید می شود وظیفه ی ایجاد و ساختن پوشش روی میلگرد را برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و زنگ زدگی را بر عهده دارد. استفاده از اسپیسر بتن از نوع پلاستیکی سبب افزایش طول عمر سازه می گردد زیرا وقتی که پوشش روی آرماتور ها به خوبی اجرا شود سبب جلوگیری از نفوذ رطوبت به میلگرد شده و در نهایت بعد از مدتی شاهد این نخواهیم بود که میلگرد زنگ زده و مقاومت سازه را به خطر بیندازد.

اسپیسر هارد سنگین

اسپیسر هارد چیست ؟

اسپیسر های پلاستیکی مورد استفاده برای میلگرد جهت بتن ریزی ساختمان انواع مختلفی دارند که در این مطلب به بررسی مدل سنگین یا هارد فیکس می پردازیم.

اسپیسر هارد فیکس یا سنگین که این نوع فاصله نگهدار میلگرد محبوب ترین و کاربردی ترین نوع اسپیسر در میان اسپیسر های پلاستیکی است. این مدل اسپیسر پلاستیکی بتن با طراحی خاص و منحصر بفرد دارای تحمل وزن بالایی است که موجب می شود بتوان آن را برای میلگرد های ضخیم و قطور به کار برد. به علاوه دهانه ی این اسپیسر به گونه ای طراحی شده که میلگرد های نازکتر را هم می تواند در دل خود جای دهد. از همین رو اکثر پیمانکاران ساختمانی اسپیسر هارد فیکس سنگین را به بقیه ی مدل ها ترجیح می دهند.

مشخصات فیزیکی اسپیسر هارد

اسپیسر هارد فیکس Hard Fix Spacer استاندارد تحمل وزنی در حدود 250 کیلوگرم را داراست البته این مقدار برای اجناس مختلف در بازار کمی متفاوت است زیرا برخی از شرکت ها برای رسیدن به قیمت کمتر وزن قطعه را کم و از مواد اولیه ی ارزان تر استفاده می کنند که موجب کاهش کیفیت این محصول می گردد. همکاران محترم حتما قبل از خرید اسپیسر پلاستیکی بتن به این نکته توجه فرمایید که صرفا اسم اسپیسر هارد دلیل بر با کیفیت بودن این محصول نمی شود حتما از وزن قطعه و تحمل وزن آن اطمینان حاصل فرمایید تا متحمل ضرر های بعد از بتن ریزی و نشست مش های میلگرد نشوید.

استفاده از اسپیسر پلاستیکی بتن به جای سنگ و آجر و تکه های اجسام دیگر علاوه بر دقت در اندازه ی پوشش بتنی سبب افزایش سرعت آرماتور بندی و بتن ریزی و در نهایت افزایش سرعت پروژه می شود.

همچنین با توجه به قیمت مناسب و در دسترس بودن اسپیسر آجر و بتن استفاده از این قطعه روز به روز افزایش داشته و به یکی از محصولات پر مصرف ساختمان تبدیل گردیده است.

اسپیسر هارد را عمدتا جهت بتن ریزی های سنگین و حجم دار و در مواردی که تراکم آرماتور های مش زیاد است استفاده می کنند زیرا تحمل وزن این نوع اسپیسر خیلی بیشتر از بقیه نوع ها است. موارد استفاده مانند فنداسیون ها و سقف های حجیم است.

همان گونه که در جریان هستید ، همه ی عنصر های فولادی به خصوص میلگرد ها در صورتی که در معرض رطوبت و هوای آزاد قرار بگیرند باعث زنگ زدگی و خورندگی بر روی سطح خود می شوند

این عارضه باعث کاهش مقاومت فیزیکی می گردد. در سازه های بتن مسلح برای جلوگیری از این آسیب و از پوشش بتنی بر روی میلگرد استفاده می شود که بسته به نوع آب و هوا مقدار مشخصی را دارد.

در جدول صفحه 72 مبحث 9 مقررات ملی ساختمان ایران این میزان بر اساس شرایط محیطی دقیقا مشخص شده است. بر همین اساس اسپیسر های پلاستیکی بتن در سایز های مختلفی تولید می شود.

اسپیسر هارد فیکس سنگین در سایز های 2.5 – 3 – 4 – 5 – 75 و 10 سانتی متر تولید می شود که هر کدام از این سایز ها برای اجزای مختلف ساختمان برای شرایط آب و هوایی و محیطی خاصی به کار می رود.

مثلا برای شرایط محیطی که بتن دائم در تماس با خاک است پوشش بتنی روی میلگرد نباید از 75 میلیمتر کمتر باشد. یا برای موردی که بتن در تماس دائم با هوا و خاک نیست برای تیرچه ها و دال ها بین 20 تا 40 میلی متر و برای تیر ها و ستون ها 50 میلیمتر است.

برای اطلاع از قیمت خرید اسپیسر هارد فیکس سنگین بتن با کارشناسان ما تماس بگیرید.