اسپیسر پلاستیکی بتن و میلگرد

اسپیسر پلاستیکی بتن و میلگرد – Plastic Spacer For Concrete

امروزه در صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی استفاده از مصالح و تجهیزات نوین طرفدار بسیاری پیدا کرده است. یکی از این مصالح نوین اسپیسر پلاستیکی و بتنی است.

فاصله انداز بتون و آرماتور به قطعه هایی از جنس پلاستیک PP گفته می شود که وظیفه ی فاصله انداختن بین میلگرد و محیط خارجی بتن را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر عمده ی کاربرد اسپیسر ها مستقر شدن بین میلگرد هاست به این جهت که پوشش بتنی بر روی قطعه فولادی ها را به وجود آورند و این امر فقط به دلیل جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی آنها به کار می رود.

استفاده از اسپیسر بتون علاوه بر یکسان شدن مقدار پوشش بتن ، طول عمر سازه را افزایش داده و سبب مستحکم تر شدن ابنیه در مدت زمان طولانی تر می شود.

اسپیسر بتن و میلگرد چیست؟

اسپیسر ها ابزاری هستند که پوشش بتنی روی آرماتور ها که در مبحث 9 مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده است را قبل و در حین بتن ریزی تضمین می کنند.

در مورد اجزای داخلی سازه مانند فنداسیون ، تیر ، ستون و سقف و … ، اسپیسر های پلاستیکی جایگزین مورد اعتماد و مقرون به صرفه ای برای اسپیسر های بتن مسلح شده هستند.

کاور هایی از الیاف PP و همچنین اسپیسر های ساخته شده از بتن ریخته گری هستند.

فاصله انداز های بتنی و پلاستیکی میلگرد از جمله اسپیسرهای ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان هستند. اسپیسر در لغت به معنای فاصله گذار است که معمولاً فضای بین میلگرد و قالب اسپیسر بتن را فراهم می کند.

همانطور که در مباحث مربوط به بتون گفته می شود به ازای هر 2 میلیمتر کاهش ضخامت بتن روی میلگرد ، 5 سال از عمر سازه کاسته می شود و این امر باعث کاهش دوام و پایایی سازه می شود.

اسپیسرها مهمترین ابزار برای به دست آوردن پوشش بتنی مورد نیاز هستند. یکی از نقاط ضعف رایج و قابل اجتناب سازه های بتن آرمه، تأثیر عوامل و عناصر مخرب اطراف است.

اکسیژن و رطوبت بیرونی می تواند به داخل بتن نفوذ کرده و به میلگرد برسد و باعث تسریع خوردگی میلگرد و کاهش عمر مفید سازه شود.

انواع اسپیسر ها مورد استفاده در صنعت ساختمان

اسپیسر ها از نظر نوع جنس به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

فاصله گذار های پلاستیکی و بتنی

فاصله انداز های پلاستیکی که از جنس پلیمر PP یا پلی اتیلن ساخته می شوند عمدتا از پلاستیک های بازیافتی تولید می شوند و از نظر قیمت و هزینه نسبت به مدل دیگر مناسب تر هستند و دارای تنوع بیشتری می باشند.

از دیگر مزایای اسپیسر پلاستیکی میلگرد قابلیت تولید سریع ، تنوع اشکال ، انعطاف پذیری و مقاومت بالا می توان نام برد.

اسپیسر های بتنی که ساخته شده از بتن تقویت شده با الیاف اکسترود شده هستند از نظر ابعادی دقیق هستند

آنها دارای کیفیت بالا ثابت و مقاومت شیمیایی و فیزیکی فوق العاده ای هستند. به دلیل همجنس بودن و پیوند خوب با بتن از ایجاد ترک مویی جلوگیری می کند.

ضخامت پوشش بتنی روی آرماتور های اجزای بتن مسلح

همانطور که می دانید آرماتورها و به طور کلی کلیه قطعه های فولادی بدون روکش سیمانی که در دسترس هوا و رطوبت هستند

همچنین در برخورد با آب و خاک هستند مبتلا به خوردگی و پوسیدگی می شوند. در فونداسیون ها اگر آرماتورها با بتن مناسب پوشانده نشوند در نهایت دچار خوردگی و ضعیف شدن مقاومت فنداسیون می شوند.

برای ایجاد فاصله مساعد و مورد نیاز و نگه داشتن میلگردها قبل از بتن ریزی از اسپیسرها استفاده می شود. ضمناً استفاده از سنگ و موزائیک در زیر میلگرد های کف فونداسیون برای بلند کردن ارتفاع زیر میلگرد ها و ایجاد فاصله بین پوشش بتنی ممنوع است.

فاصله انداز های پلاستیکی از نظر نوع و کاربرد به مدل های مختلفی تقسیم می شود.

اسپیسر هارد فیکس که محبوب ترین و کاربردی ترین نوع این محصول است.

هارد فیکس یا اسپیسر سنگین جهت سازه هایی با مش بندی حجیم مانند فنداسیون و تیر ها که دارای میلگرد های قطور تری هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع برای میلگرد های 8 تا 32 مناسب است.

اسپیسر مکس فیکس یا متوسط که از لحاظ قیمت نسبت به مدل قبل ارزان تر است و بیشتر جهت بتن ریزی های متوسط مانند تیر و سقف و فنداسیون های سبک مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل برای میلگرد های 10 تا 20 مناسب است.

اسپیسر خورشیدی یا ویل فیکس که به شکل دایره است و مناسب برای ایجاد کاور در ستون و دیوار برشی است. این نوع برای میلگرد های 8 تا 20 مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپیسر سوپر هارد یا فوق سنگین که قوی نوع اسپیسر پلاستیکی است

این اسپیسر در سازه های حساس با مش بندی خیلی سنگین و بتن ریزی های بسیار حجیم استفاده می شود.

اسپیسر دابل فیکس یا دوبل که عمدتا جهت ساختن کاور بر روی مش های دو شبکه ای کاربرد دارد. این محصول از دو تیکه بالایی و پایینی تشکیل شده است

قطعه بالایی برای ایجاد کاور بتن 10 سانت به بالا و قطعه پایینی برای ایجاد کاور بتن بین 2 تا 5 سانت کاربرد دارد.