قواره بر کاشی سرامیک

قواره بر کاشی سرامیک

کاشی کاری در زمان گذشته مثل الان خیلی مرسوم نبود و اغلب از خشت های گلی در ساخت بنا استفاده می شد و در نهایت ملاتی ساخته شده از کاه + گل بر روی خشت های دیوار و سقف به عنوان پوشش نهایی مالیده می شد.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از کاشی و سرامیک های لعاب دار و طرح برجسته و زیبا ، نصب این مصالح ساختمانی گران ، نیازمند استفاده از تجهیزات نصب پیشرفته است. یکی از مهمترین این ابزار آلات قواره بر کاشی و سرامیک است که نیاز هر کاشی کار است. در این مطلب می خواهیم شما را با قواره بر سرامیک اسلب آشنا کنیم.

قواره بر کاشی سرامیک چیست؟

یکی از ابزار های ضروری و مورد نیاز هر نصاب کاشی قواره بر کاشی است. این وسیله جهت برش دادن دقیق و منظم کاشی ، سرامیک اسلب و سنگ های ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه بیشتر سرامیک های به کار رفته در ساختمان عمدتا ابعاد بزرگی دارند و به همین دلیل استفاده از این ابزار یک نیاز اساسی به شمار می رود.

اجزای قواره بر کاشی سرامیک

اجزای تشکیل دهنده ی راسته بر سرامیک عبارتند از پروفیل طولی ، پایه متحرک ، پایه ثابت ، الماسه برش دهنده و تعدادی پیچ و غلتک

قواره بر سرامیک در طول های مختلف تولید و عرضه می شود که به شرح زیر است.

طول 1 متر که عمدتا برای سرامیک هایی که اضلاع 120 سانتی متر هستند استفاده می شود.

طول 1.2 متر که عمدتا برای سرامیک هایی که اضلاع 240 سانتیمتر هستند استفاده می شود.

طول 1.5 متر که عمدتا سنگ هایی که اضلاع بیشتر از 250 سانتیمتر را دارند به کار می رود.

یکی از مواردی که در خرید راسته بر کاشی سرامیک باید به آن دقت شود کیفیت است. الماسه یا نیش برش دهنده قواره بر یکی از مهمترین اجزای این وسیله به شمار می رود. هرچه کیفیت آلیاژ این قطعه بالاتر باشد بهتر سرامیک را برش زده و خیلی راحتتر از خط برش جدا می شود. همچنین الماس با کیفیت طول عمر بیشتری دارد و می توان تعداد بیشتری سرامیک را با آن برش داد.

طرز استفاده از قواره بر کاشی

در ابتدا باید یک میز مستحکم یا اجسام مقاوم را زیر سرامیک قرار دهیم تا فاصله ای بین زمین و سطح زیرین سرامیک ایجاد شود. اگر سطح تراز باشد برش خیلی تمیز تری در پایان کار خواهیم داشت. بعد از مشخص شدن ابعاد به وسیله ی متر دو سر سرامیک را علامت گذاری می نماییم سپس به وسیله ی یک خط مستقیم دو نقطه را به هم وصل نموده و محل برش را مشخص می نماییم. ( باید دقت شود که قواره بر اسلب فقط برای برش دادن دقیق یک خط مستقیم به کار می رود. )

حال محل علامت گذاری شده را تمیز می نماییم که عاری از تکه های ریز و درشت اجسام سخت مانند سنگ یا گرد و غبار باشد. این کار به این جهت انجام می شود که برش راحتتر و تمیز تری را داشته باشیم. سپس قواره بر را به میزانی که علامت گذاری کردیم تنظیم می کنیم مثلا 60 سانت. سپس الماس قواره بر را مماس با ابتدای محل علامتگذاری شده قرار می دهیم و به آرامی شروع به حرکت می کنیم. اگر طول و عرض برش خیلی زیاد باشد نیاز به شخص دوم برای کمک می باشد.

باید توجه داشت در حین حرکت ، فشار به صورت عمودی بر روی دو طرف قواره بر مخصوصا سمت الماسه وارد شود تا خط برش بر روی لعاب سرامیک نمایان شود. برخی از سرامیک ها به دلیل سختی لعاب نیاز به دو یا چند بار برش دارند که در صورت نیاز این عمل را مجددا تکرار می کنیم. بعد از اتمام این مرحله از دو لبه ی سرامیک به وسیله ی انبر بشکن بر روی خط سرامیک فشار وارد می کنیم که این امر موجب جدا شدن سرامیک از محل برش خورده می شود.

قواره بر شیشه

شیشه و آینه یکی از ملزومات هر ساختمانی است که در طراحی داخلی هر مکانی نقش به سزایی را ایفا می کند. برای همین باید برای جلوگیری از هزینه های اضافه از ابزار کار آمد این صنعت استفاده نمود. شیشه یکی از اجسام ترد و شکننده است که در صورت بی دقتی در حمل و برش این جسم خسارات سنگین مالی و جانی به همراه دارد. از این رو برای برش اصولی و منظم شیشه از قواره بر شیشه استفاده می گردد.

قواره بر شیشه دارای دو نوع می باشد قواره بر صاف و قواره بر چرخشی.

قواره بر صاف شیشه چیزی شبیه نوع کاشی بر است یعنی از یک پروفیل طولی و پایه های ثابت و متحرک تشکیل شده است. با این تفاوت که الماسه ی برش دهنده ی شیشه برای برش اجسام تیز تر طراحی شده است. این نوع قواره بر مخصوص برش زدن شیشه های درب و پنجره و اشکال صاف هندسی مانند مستطیل ، مربع ، مثلث و … است.

نوع دیگر قواره بر شیشه چرخشی نام دارد که مخصوص برش شیشه هایی به شکل دایره یا منحنی به کار می رود. این محصول یک پایه چرخشی چسبنده به شیشه دارد که پروفیل بر روی آن سوار می شود و مانند پرگار به صورت 360 درجه می چرخد و با برش خود اشکال هندسی منحنی را به وجود می آورد.

محاسن استفاده از قواره بر در صنعت ساختمان

استفاده از قواره بر کاشی و سرامیک و شیشه علاوه بر کاهش هزینه های ضایعات ناشی از شکستگی باعث اثر بخش تر شدن کیفیت کار و عدم اتلاف وقت در هر پروژه ای می گردد. از اصلی ترین مزایای این ابزار در دسترس بودن و سهولت استفاده از آن است. به گونه ای که کار با قواره بر نیاز به تبحر و آموزش خاصی ندارد به علاوه در هر مکانی امکان استفاده از آن را دارید چون نیاز به برق و دیگر امکانات برای استفاده از آن را ندارید زیرا این ابزار دستی و ساده است. همچنین این وسیله از نظر قیمتی ارزان است و با هزینه ای اندک می توانید ابزار با کیفیتی را داشته باشید.

خدمت همه ی همکاران محترم عرض می نماییم که قواره بر سرامیک و راسته بر کاشی تولیدی شرکت ویترکس Vitrex دارای لوازم یدکی می باشد و هر زمان هر قطعه ای از این وسیله آسیب ببیند به راحتی قطعه ی مورد نظر جایگزین می گردد.